Training di Akademi Maybank

Assalamualaikum,

Dah sampai masanya untuk beralih ke fasa pekerjaan yang baru, yang lebih stabil, yang lebih menjamin masa depan aku dan keluarga ( sekarang dah ada suami, masuk 3 bulan dah ni...ngeeee >.<)

Kalau dulu, aku banyak berbakti pada tempat kerja yang ada bahagian yang sesuai dengan jiwa aku, tapi ada bahagian yang tidak cukup untuk diri aku, contohnya...errr gaji? ye.. Ada masa aku asyik fikirkan tentang masa depan aku dengan pekerjaan yang ala-ala boley la gitu..kadang-kadang aku malu dengan kawan-kawan yang dah ada kerjaya tetap, yang bergaji boleh simpan setiap bulan, yang dah boleh beli itu beli ini. Nampak tak aku macam mengeluh di situ, tapi aku bukan mengeluh. Aku cuma nak hidup aku pun bagus macam orang lain. Aku nak ubah kedudukan ekonomi aku. Bayangkan aku grad dari tahun 2011,
sampai la ni aku masih macam dulu. Nothing! Aku hanya ada suami yang memberi layanan kasih sayang 100% pada aku, syukur sebab dia boleh kenyangkan perut dan bahagiakan aku.

Sebulan sebelum kahwin aku dah berhenti kerja dari satu butik yang hidup segan mati tak mahu ni..agak kasar kan peribahasa aku, tapi kasar lagi kalau aku tak dibayar gaji dengan sempurna sejak 2 bulan aku kerja di situ. Sebelum aku kerja kat butik tu, aku kerja kat sebuah Yayasan. situ semua sempurna, kecuali ada sorang dua manusia yang membengkakkan hati aku. Lagi pula aku rasa penat kat situ. Kadang-kadang hari minggu aku di noda dengan pekerjaan. Seperti mana pekerjaan pertama aku dari selepas aku grad tu. nampak, kat tiga-tiga tempat tu aku di selaputi dengan perkara yang merobek jiwa aku. Jenis aku masa tu senang je, bila aku dah taknak then memang aku taknak teruskan kerja kat tempat-tempat tu.

TETAPI, aku tetap pandang pada hikmah-hikmah di sebalik pengalaman kerja aku dulu. walaupun gaji aku dulu tak sebanyak mana tapi pengalaman tu la yang telah beri aku nilai yang berharga sekali. so bila gaji aku ditambah dengan nilai harga pengalaman manis pahit tu, aku rasa banyak gak la amountnya..hihiihi :p

Sehingga sekarang setelah 4 bulan aku menganggur, aku akhirnya dapat kerja kat Maybank di cawangan Kuala Lumpur. Alhamdulillah setelah berhempas pulas naik turun interview, rintangan kena tunggu lama masa interview pertama di sebuah hotel dengan calon-calon yang ramai giler, dan rintangan interview kedua yang membuat aku menunggu begitu lama turn aku untuk di interview walhal sesi aku pukul 2. atas sebab masalah salah letak file, turn aku bertukar ke pukul 5, yang mana di jam 6.30 ptg aku ada presentation di kampus aku shah alam. tapi setiap perkara yang aku hadap, aku selalu letakkan Allah Maha Perancang segalanya. Tu je prinsip kehidupan aku.. apa-apa, aku serah pada Allah. Bila aku serah pada Dia, Dia bagi jalan...insya-Allah.

Esok jam 2 petang aku kena check in kat Akademi Maybank di Bangi. Rancangnya untuk bertolak lebih awal dari Gombak. Kat sana aku kena stay dalam 7 minggu, tapi weekend boleh balik (jumpa husband yeayyy)

Aku syukur semua kepahitan yang selama ni aku lalui aku dah dibayar dengan kebahagiaan, kasih sayang dan rezeki...tapi semua ni juga dugaan juga..dan paling penting, semua aku serahkan pada Allah. :)

************
UPDATE
************
post ni jadi ranking kat blog aku. Aku tau mesti bakal2 maybanker mencari2 info sebagai persediaan utk kerja di MBB.

Well, kemudahan training di akademi maybank di Bangi sangat2 bagus. Dari segi penginapan, makanan, kemudahan sukan, training class, semua complete.

Apa yg penting, korang fokus je belajar dlm kelas. Sebab apa yg korang train 3 bulan tu akan korang apply right after korang masuk branch masing2.

Korang kena ready secara mental. Sebab korang akan berhadapan dgn pelbagai ragam manusia, staf, boss, customer dan sebagainya.

Entah la, aku tak kuat agaknya. Dan aku memilih untuk resign, serta berniaga on9 saja. Aku happy dgn jalan aku. Now dah ada 2 orang anak memang aku bersyukur dapat jaga mereka sendiri kat rumah.

Melainkan kalau korang masih bujang trang tang tang, korang just fokus je la dgn kerjaya korang ;)

Comments

MZZ said…
Salam. Banyak tak kemudahan disediakan kat akademi tu??
Unknown said…
salam. macama mna nak masuk situ

Popular posts from this blog

Senarai Barang Keperluan Ibu & Bayi di Hospital

Cerita Umi