Cerita Umi

Semalam, mak aku cerita la pasal tukang masak kedai dia..org Indonesia la. Kami semua panggil dia Umi..aku pun x pasti tu nama dia atau anak² dia panggil dia umi.

Kali pertama aku jumpa Umi masa aku balik cuti aritu. Aku pun x pasti ni tukang masak yg ke berapa. Kalau nak ikut kronologi cerita tukang masak kedai mak aku yg bertukar² tu memang banyak la juga, mana taknya start dari aku tingkatan 4 sampai la aku dah umur 20 ni mak aku dah buka kedai makan.

Back to the story..
Rupa²nya Umi ni dah pergi Haji..Hmm,aku pun ragu² juga masa mak aku cerita pasal dia dah pernah pergi haji. Masa tu macam² juga lah persepsi yg hampir² negetif aku kat umi (astaghfirullah..lain kali dengar bg abih dlu citer baru percieve org). Yela, aku ingat umi nak buat² cerita ke apa, pasal dia pun datang M'sia ni pun nak cari duit. So, xkan lah dia boleh pergi haji..?

Mak aku pun meneruskan cerita..rupa²nya masa zaman umi anak dara dulu dia pernah jadi pembantu rumah untuk orang Arab. Orang Arab tu bawak la umi pergi negara dia..aku pun x pasti kat negeri mana Arab tempat dia duduk tu.

Rupa²nya lagi, tiap kali ada cuti jek umi akan pergi buat ibadah kat mekah tu. Dan dia pun sempat juga kerjakan haji pada usia yg muda masa tu. Ooo..macam tu rupanya cerita dia..

Tiba² aku pun terfikir..Aku pun nak jadi pembantu rumah kat Arab..boleh la aku pergi haji dengan senang kan?Ahaahaa..

Ada gak rasionalnya bila pergi tempat orang dengan cara yg mudah kan?Umi ada juga cerita yg adik dia jadi pembantu rumah kat Jerman..Hmm..kalau orang biasa yg lain,susah payah kumpul duit nak pergi luar negara atau haji. Tapi, mungkin juga banyak cabaran dia kalau mahukan sesuatu yg di luar kemampuan dgn cara yg senang..tul x?

Comments

Man Churr said…
hye yattie! nak tinggalkan komen la ni hehe so, kesimpulan citer ni.. ko nak jd maid la yek? hehe :P
Yattie Nopiah said…
hye man,
tQ sbb komen gak..ehe.
um..terfikir je nk jd maid..
tp bkn nak pon..aha!
shadowX_19 said…
hoho. meh jadi maid kat umah jadi. hari2 sy bawak jalan.. huehue
Yattie Nopiah said…
harhar..
ari2 bwk jln baik xyah jadi maid..
jd ma'am je la..ahaha;p

Popular posts from this blog

Senarai Barang Keperluan Ibu & Bayi di Hospital

10 Idea Praktikal Bisnes Surirumah di tahun 2017

Tamargo Tablet Supplemen Kurma No.1 Malaysia