Minyak Herba Asmak Vs Ubat Batuk



Saya lihat ramai ibu-ibu yang berhadapan dengan situasi anak-anak batuk lama, kahak tak nak keluar, dan selsema berpanjangan. Apabila situasi ini berlaku ibubapa pasti akan rasa resah, tidur malam tak cukup, lalu cuba berusaha untuk mengubati anak yang dijangkiti. Paling susah hati jika anak yang terkena batuk selsema pula berumur 2 tahun ke bawah.


Berterima kasihlah pada Batuk dan Selsema?

Anda pasti akan rasa lega jika mengetahui bahawa selsema dan batuk itu adalah sesuatu yang normal! Hah, biar betul?? Sebenarnya batuk adalah satu tindakbalas badan untuk membantu mengeluarkan kahak daripada saluran pernafasan. Batuk dan selsema tu adalah tindakan refleks je sebenarnya, dan ia berfungsi sebagai alat pertahanan diri untuk mencegah daripada jangkitan kuman.

Selain tu kan, batuk juga membantu membersihkan paru-paru dan saluran udara daripada 'makhluk asing' (habuk, debu, etc) yang masuk ikut hidung dan tekak kita. Pasni kan kalau terkena batuk dan selsema, terus je kena set dalam minda, owh ni proses untuk halang jangkitan kuman la ni :p


Ini rupanya punca batuk dan selsema

Penyebab utama gejala batuk dan selsema ini adalah virus. Ikut kajian, virus Rhinovirus dan Coronavirus merupakan virus yang kerap menyebabkan jangkitan. Selain tu, punca-punca batuk dan selsema adalah disebabkan oleh habuk, asap, debunga, wangian, bulu haiwan, cuaca panas dan sejuk, serta sistem imun yang rendah.


Jangan beri ubat batuk pada anak berusia 2 tahun ke bawah!

Di Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia tidak membenarkankan penggunaan ubat-ubat batuk dan selsema bagi kanak-kanak di bawah umur 2 tahun sejak tahun 2007. Ibu bapa patut hadam pasal ini ye. Banyak bukti kajian yang mengatakan ubat batuk dan selsema tidak berkesan pada kanak-kanak! Malah hanya beri kesan sampingan buruk seperti mengantuk yang boleh membuatkan anak kurang menyusu dan minum, dan ini boleh mengakibatkan kurangnya air dalam badan.  

Habis tu nak rawat macam mana kalau tak boleh bagi ubat?

Sebagai alternatif kepada rawatan moden, kita juga boleh berikhtiar menggunakan rawatan herba tradisional yang kandungannya terdiri daripada herba-herba terpilih seperti Habatussauda, Gamat, Minyak Kelapa Dara dan Minyak Zaitun. Tentulah minyak yang saya maksudkan ini adalah Minyak Herba Asmak! Minyak Herba Asmak adalah suatu alternatif untuk merawat gejala batuk, selsema, asma dan macam-macam lagi. 

Saya sendiri sudah guna Minyak Herba Asmak untuk rawat batuk yang saya alami baru-baru ini. Faham-faham je la bila dah mula batuk tu mesti tak boleh nak berhenti. Jenis batuk yang saya alami pula batuk kering, bunyi pun kong-kong-kong je. Lagi teruk bila saya tengah menyusukan baby Abu Dzar, sambil menyusu tu terpaksa batuk perlahan-lahan walaupun tekak ni rasa gatal je. 

Saya Tak Sayang Minyak

Kalau saya sayang minyak ni memang takkan lega batuk saya. Saya tak kedekut nak sapu banyak-banyak, saya pakai memang kerap, sapu pula rata di bahagian leher sambil saya tonyoh2 sampai rasa tulang kerongkong tu. Part ni memang sedap, bila dah sapu memang rasa dingin dan lega. Kurang dah rasa nak batuk tu. Alhamdulillah. Yang penting saya sapu Minyak Herba Asmak dengan kerap dan setiap hari. Saya tak sayang Minyak Herba Asmak ni tapi saya CINTA sangat-sangat tau kat Minyak Herba Asmak ;D  


Satu keluarga guna Minyak Herba Asmak.

Itulah yang saya maksudkan jika dah jatuh cinta pada Minyak Herba Asmak. Jika ada ahli keluarga yang ada alami gejala selsema, batuk, asma atau apa saja yang boleh di sapu dengan Minyak Herba Asmak saya pasti akan syorkan. Sebelum ini abang saya pernah eksiden jatuh motor, keadaannya agak teruk hingga patah kaki dan banyak luka-luka. Saya syorkan guna Minyak Herba Asmak untuk sapu di luka-lukanya. Habis jugalah sebotol minyak yang saya bagi padanya, alhamdulillah lukanya cepat pulih dan kering. 


Luka Jahitan Bersalin Cepat Sembuh.

Banyak sebenarnya asbab Minyak Herba Asmak yang telah bantu saya dalam mengurangkan dan menyembuhkan pelbagai kesakitan. Bermula daripada mengandung, saya jadikan Minyak Herba Asmak sebagai minyak urut. Kandungan kedua saya agak besar, kaki cepat sakit, belakang badan cepat lenguh, tulang pinggul sakit sangat2. Jadi setiap malam jika sakit, saya akan minta suami saya urutkan di bahagian sakit kecuali di perut. 

Selepas bersalin pula saya alami RENGAT! Siapa pernah alami kita geng! sepanjang berkampung di wad hospital, Minyak Herba Asmak inilah yang jadi peneman setia saya terutamanya ketika alami rengat. Saya sapu saja di bahagian perut, sekurang-kurangnya sakit rengat saya berkurangan. 

Nak tahu apa lagi yang paling best sekali dengan Minyak Herba Asmak selepas saya bersalin? Sudah tentulah saya gunakan untuk disapukan pada luka jahitan bersalin saya. Saya bersalin secara normal, jadi faham-faham je lah jahit kat mana ye hehe. Macam mana cara saya guna Minyak Herba Asmak di bhagian luka jahitan? Saya calit minyak di tempat jahitan dan juga saya titiskan minyak di pad supaya rasa pedih jahitan tu berkurangan terutamanya ketika hendak duduk ;D
 
Nanti saya akan kongsikan pula pengalaman-pengalaman pengguna Minyak Herba Asmak yang lain pula. Stay Tuned ya. Wassap 017-6699787 untuk tahu lebih lanjut tentang Minyak Herba Asmak.












Comments

Artikel yang bagus..jemput ke blog saya ye..

www.teacherbasariah.blogspot.com
NURUL AFIQAH said…
Terbaik..fiqah memang anti ubat batuk.lagi2 untuk bagi kat anak kecik..
alhamdulillah.minyak ni memang terbaik

Popular posts from this blog

Senarai Barang Keperluan Ibu & Bayi di Hospital

Tamargo Tablet Supplemen Kurma No.1 Malaysia